tisdag 5 april 2011

Tjejnätverk

Idag har vi haft tjejnätverksträff i Lund! Vi tittade vi på filmen ”Tusen gånger starkare” som handlar om en tyst tjej i en stökig högstadieklass med starka grupperingar. En dag börjar det en ny tjej i klassen som heter Saga. Saga är självständig, smart och berest. Hon ser alla mönster som finns såväl i som utanför klassrummet. Hon får de andra tjejerna att ifrågasätta och ta plats. Mitt i detta kaos är det lätt att bli blind. Man har ingen erfarenhet av att det kan vara på något annat vis.
Har ni någon gång varit med om något av följande:

•Att en del killar är så stökiga under lektionen att de som vill arbeta måste gå ut
•Att all lärarens tid går åt till att hålla det rådande kaoset under kontroll att ingen hjälp till skolarbetet kan ges
•Att killarna rusar iväg och tjejerna får städa
•Att lärarna skyller killars dåliga uppförande på omogenhet
•Blivit kallad feministjävel eller något liknande då du hävdat din rätt eller någon annans orätt
•Att idrottsläraren säger att killarna ska göra 20 armhävningar och tjejerna 10
•Att killarna ska gå och hämta stolar medan tjejerna ordnar med lappar
•Att toaletterna blivit så nersvinade att de har låsts och du måste be om nyckel varje gång.

Detta är bara exempel. Det värsta är att det verkar helt jävla normalt när man är mitt inne i det. Det är som att man ger upp hoppet. Orkar inte bråka mer. Orkar inte vara den gnälliga jobbiga tjatiga som säger ifrån. För inte fan blev det någon skillnad. Under högstadiet var jag så jävla frustrerad. Jag sa till läraren jag skrek på folk som inte kunde hålla käften jag skrek på läraren som var oförmögen att få tyst. Jag kokade av vrede när varannan mening från läraren var en lam tillsägelse. Jag ville bara ge idioterna en fet jävla smäll rätt i fejset. Bara jag skriver detta kryper det i hela min kropp. De tog all tid. Jag lärde mig inte hälften av vad jag hade kunnat under min högstadietid. Ordet feminism nämndes aldrig. Det blev aldrig någon förändring. Jag önskar jag hade varit bättre på att ställa krav.

Hade jag haft den kunskap jag har nu när jag gick i högstadiet skulle jag vänt upp och ner på hela jävla skolan. Hade jag haft chansen att vara med på ett sådan här träff när jag gick i sjuan hade jag inte känt mig så ensam. Ensam med mitt gnällande och min frustration. Det är bra att träffas bara tjejer. Tillsammans ska vi ju ta halva makten.

/Siri

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar